ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ (+30) 2310 244 977

Η Μόσχα μέσα από τη ζωγραφική

Οι όμορφες εκκλησίες της Μόσχας, τα ιστορικά της κτίρια, οι φαρδιοί δρόμοι και οι κρυφές αυλές ήταν πάντα πηγή έμπνευσης για τους καλλιτέχνες. Συμπεριέλαβαν στο έργο τους όλες αυτές τις ομορφιές, ενώ ο καθένας τις απέδωσε με τον δικό του τρόπο.

Η πλατεία Λουμπιάνσκαγια τον χειμώνα. 1905

Κονσταντίν Γιον

Οι όμορφες εκκλησίες της Μόσχας, τα ιστορικά της κτίρια, οι φαρδιοί δρόμοι και οι κρυφές αυλές ήταν πάντα πηγή έμπνευσης για τους καλλιτέχνες. Συμπεριέλαβαν στο έργο τους όλες αυτές τις ομορφιές, ενώ ο καθένας τις απέδωσε με τον δικό του τρόπο.

Το καμπαναριό του Ιβάν του Τρομερού, Βασίλι Σούρικοφ, 1876

Ο Βασίλι Σούρικοφ κατέβαλε τόσο μεγάλη προσπάθεια στη σύνθεση των έργων του, που - ανάμεσα στους καλλιτεχνικούς κύκλους- κέρδισε το προσωνύμιο «ο συνθέτης». / Το καμπαναριό του Ιβάν του Τρομερού, Βασίλι Σούρικοφ, 1876

Το Κρεμλίνο της Μόσχας, το χειμώνα, Βασίλι Βερεστσάγκιν.

Ο Βασίλι Βερεστσάγκιν κατέκτησε τη φήμη του ζωγράφου που φιλοτεχνούσε σκηνές μάχης. Ωστόσο, στο απόγειο της καριέρας του, ο Βερεστσαγκιν έγραψε στο ημερολόγιό του: «Ποτέ δεν θα ξαναζωγραφίσω θέμα μάχης ... basta! Παίρνω πολύ προσωπικά ό, τι και αν ζωγραφίζω. Τα μάτια μου κλαίνε, κι η ψυχή μου πονά για κάθε τραυματισμένο και νεκρό στρατιώτη». Μετά από αυτό ο καλλιτέχνης στράφηκε στα όμορφα κτίρια και την τοπιογραφία. / Το Κρεμλίνο της Μόσχας, το χειμώνα, Βασίλι Βερεστσάγκιν.

Πανηγύρι την Κυριακή των Βαΐων στην Κόκκινη Πλατεία, Κονσταντίν Γιον, 1916

Ο καλλιτέχνης Κονσταντίν Γιον βρήκε την πραγματική του κλήση στην τοπιογραφία. Στα έργα του διακρίνεται η σαφής επιρροή του γαλλικού ιμπρεσιονισμού και η αυθεντικότητα του ρωσικού ρεαλισμού του 19ου αιώνα. / Πανηγύρι την Κυριακή των Βαΐων στην Κόκκινη Πλατεία, Κονσταντίν Γιον, 1916

Ιβάν Ολμπράιτ, 1967

Ο Ιβάν Ολμπράιτ είναι αμερικανός καλλιτέχνης, ζωγράφος και σχεδιαστής. Ταξίδεψε πολύ σε όλο τον κόσμο κι έδειχνε πάντα εμμονή με τις μικρές λεπτομέρειες. Ζωγράφισε με μαύρο χρώμα όλους τους τοίχους του εργαστηρίου του στις Ηνωμένες Πολιτείες ενώ και ο ίδιος φορούσε πάντα μαύρα ρούχα, για να αποφεύγει το...κακό μάτι! Με τον ίδιο ιδιαίτερο τρόπο απεικόνισε και τη Μόσχα Ιβάν Ολμπράιτ, 1967

Ο Βασίλι Σουρίκοφ

Ο Βασίλι Σουρίκοφ γεννήθηκε στο Κρασνογιάρσκ με ρίζες στο Ντον Κοζάκς. Μετακόμισε στη Μόσχα το 1876, την εποχή που φιλοτεχνούνταν οι τοιχογραφίες του Ναού του Σωτήρος. Παρότι ο ίδιος ονειρευόταν πάντοτε να επιστρέψει στο Κρασνογιάρσκ, η λαχτάρα για την πατρίδα δεν τον εμπόδισε να στραφεί στα όμορφα τοπία της Μόσχας. Όπως, για παράδειγμα, αυτή η άποψη του Κρεμλίνου το χειμώνα, 1876

Περίπτερα μοσχοβίτικου λούνα παρκ, Κονσταντίν Μακόφσκι

Ο Κονσταντίν Μακόφσκι γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Μόσχα, σε μια οικογένεια που είχε πολύ στενή σχέση με την τέχνη. Στην αρχή της καριέρας του επέδειξε μια κλίση προς τους ρομαντικούς πίνακες, ωστόσο, μερικά χρόνια αργότερα, μετακόμισε προς το ρεαλισμό. Ο Μακόφσκι εντάχθηκε σ' ένα εργαστήρι καλλιτεχνών κι άρχισε να απεικονίζει την καθημερινή ζωή των Μοσχοβιτών.. / Περίπτερα μοσχοβίτικου λούνα παρκ, Κονσταντίν Μακόφσκι

Η ακμή του Κρεμλίνου. Γέφυρα των Αγίων Πάντων και το Κρεμλίνο στο τέλος του 17ου αιώνα. Απολινάρι Βασνετσόφ

Ο Απολινάρι Βασνετσόφ ήταν επικεφαλής της επιτροπής μελετών της Παλιάς Μόσχας κι εργάστηκε σε αρχαιολογικές ανασκαφές. Ζωγράφισε τη γέφυρα των Αγίων Πάντων που συνέδεε την περιοχή Ζαμοσκβορέτσιε με το Κρεμλίνο. Η γέφυρα θεωρείται ένα από τα θαύματα της Μόσχας. Χτίστηκε το 1693 και υπήρχε μέχρι το 1853. / Η ακμή του Κρεμλίνου. Γέφυρα των Αγίων Πάντων και το Κρεμλίνο στο τέλος του 17ου αιώνα. Απολινάρι Βασνετσόφ

Κυριακή των Βαΐων κοντά στην Πύλη Σπάσκι στην Κόκκινη Πλατεία της Μόσχας, Μπορίς Κουστόντιεφ, 1917

Το 1909, ο Μπορίς Κουστόντιεφ ανακάλυψε ότι είχε κάποιο απόστημα στο νωτιαίο μυελό. Έτσι, τα επόμενα 15 χρόνια, ο καλλιτέχνης καθηλώθηκε σε μια αναπηρική καρέκλα και ζωγράφιζε ξαπλωμένος. Αυτή ακριβώς τη δύσκολη περίοδο ζωγράφισε τα φωτεινότερα, ζωντανότερα, και πιο χαρούμενα έργα. / Κυριακή των Βαΐων κοντά στην Πύλη Σπάσκι στην Κόκκινη Πλατεία της Μόσχας, Μπορίς Κουστόντιεφ, 1917

Καθεδρικός ναός του Αγίου Βασιλείου, Αρίσταρχ Λεντούλοφ 1913

Ο Αριστάρχ Λεντούλοφ συναντήθηκε με τους κυβιστές όταν σπούδαζε στο Παρίσι. Αυτή η επιρροή αντανακλάται και στα έργα του, όπου με μια δυναμική απεικόνιση των κτιρίων η Μόσχα μοιάζει με ένα θαυματουργό, ανθισμένο «αρχιτεκτονικό θαύμα». / Καθεδρικός ναός του Αγίου Βασιλείου, Αρίσταρχ Λεντούλοφ 1913

Άποψη της περιοχής Μιασνίτσκι της Μόσχας, Καζιμίρ Μαλέβιτς, 1913

Ο Καζιμίρ Μαλέβιτς, ο ιδρυτής του σουπρεματισμού (κινήματος στη ζωγραφική) και δημιουργός του διάσημου πίνακα «Το μαύρο τετράγωνο», μετακόμισε στη Μόσχα με τη γυναίκα και τα παιδιά του, ακολουθώντας τα βήματα της μητέρας του. Η κίνηση αυτή, όπως αποδείχθηκε, ότι δεν ωφέλησε την οικογένειά του. Σύντομα, η σύζυγός του έφυγε από την πόλη παίρνοντας τα παιδιά πριν ακόμη χωρίσουν τυπικά. Ο Μαλέβιτς είναι περισσότερο γνωστός ως ο δημιουργός των Κόκκινων και Μαύρων Πλατειών, του Μαύρου Κύκλου και του έργου «Η επίθεση του κόκκινου ιππικού». Παρ 'όλα αυτά, ζωγράφισα και πολλά άλλα λιγότερο γνωστά κλασικά έργα.. / Άποψη της περιοχής Μιασνίτσκι της Μόσχας, Καζιμίρ Μαλέβιτς, 1913

Γέφυρα Μοσκοβορέτσκι, Κονσταντίν Κορόβιν, 1914

Ο Κονσταντίν Κορόβιν γεννήθηκε, μεγάλωσε και σπούδασε στη Μόσχα. Ταξίδεψε πολύ σε όλο τον κόσμο και στη βόρεια Ρωσία. Πολλά γνωστά έργα του τα δημιούργησε στο εξωτερικό. Ωστόσο, πάντα επέστρεφε στη γενέτειρά του, όπου ζωγράφισε πολλά τοπία της Μόσχας ενώ εργάστηκε και στη δημιουργία σκηνικών για τις παραστάσεις στο Θέατρο Μπολσόι. Αυτός ο πίνακας παρουσιάζει τη θέα του Κρεμλίνου από το Ξενοδοχείο Μπαλτσούγκ. Καλλιτέχνες και φωτογράφοι, έχουν αγαπήσει _από τη σοβιετική εποχή ακόμη- το ξενοδοχείο για την υπέροχη θέα από το παράθυρο του. Οι τουρίστες ακόμη και σήμερα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν αυτή τη θέα. /

Νέα Μόσχα, Γιούρι Πίμενοφ, 1937

Αυτός ο πίνακας είναι μέρος μιας σειράς έργων για τη Μόσχα του Γιούρι Πίμενοφ τα οποία ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 1930. Μια γυναίκα στο τιμόνι ενός αυτοκινήτου ήταν ένα μάλλον σπάνιο θέαμα για εκείνη την εποχή. Αυτή η απεικόνιση θεωρήθηκε από τους σύγχρονους του καλλιτέχνη ως σύμβολο μιας νέας ζωής, μιας νέας Μόσχας. / Νέα Μόσχα, Γιούρι Πίμενοφ, 1937

Πιγη: Η RBTH στην Ελλάδα